måndag, april 03, 2006

Resan

Puh!
Äntligen e jag instalerad i Berlin. Det e riktigt varmt här! Igår gick jag i t-shirt och käkade muslim-frulle på en uteservering. Senare på kvällen kom ett sommar regn (!), jo det känndes verkligen så. härligt...

Men först måste jag berätta om resan ner. Jag åkte från Gbg kl nio på lördag morgon tillsammans med min sjuka morsa och hennes polare Bum. Dom hade kommit på att dom kunde åka till danmark och köpa sprit och fortfarande ha ett perfekt alibi, nämligen att de skjutsade mej. Ok, iväg i en lite "fiat punto" som jag fyllde till bedden och den plats som fanns kvar fyllde "panter tanterna" lätt. Jag hade kollat upp priserna på Helsingborg-helsingör färjan och för bilar under 2,5 m med 2 personer i kostar det bara 225:-. Perfekt tänkte jag! Väl nere i helsingborg går jag fram till blijett luckan och förklarar vilken biljett jag vill ha, kvinnan i luckan tittar tveksamt på mej och säger
- Det erbjudandet gäller bara "Smart cars" och motorcyklar.
- Jaha? Men kolla in bilen enna!? kontrar jag. Ni har ju skrivit personbilar under 2,5m! Den bilen är ju fan under 2,5m hur skall ni ha det?
Kvinnan blir orolig och hämtar sin chef som kommer ut och blänger på mej (störde honom mitt i kaffet och leverpastej mackorna kanske)
- Erbjudandet gäller bara "Smart Cars".
- Men va fan! Ni har skrivit 2,5m inte fan e denn lilla-jävla blien längre än det, kolla i er broschyr!
Han bläddrar vant fram till pris-sidorna.
- Tja, vi har ju skrivit så. Jag antar att du får det priset denna gång, ni skall bara till helsingör va? Så skriver han ut en blijett och signerar den.
- Jag sätter min kråka här, för dom kommer garanterat att bråka med er när ni skall åka tillbaka.
Gött, rättvisa tänker jag och går stolt där ifrån, allt jobb i kundtjänst har gjort sin nytta.
Vi åker på färjan, kollar runt lite, dricker kaffe, då kommer morsan på att hon har instruktionsboken till bilen med sig.
- Vi måste kolla upp hur lång den e... Den kan ju inte vara längre än 2,5m kanske 2,6 ,7 nått sånt.
Hon slår upp det och börjar rycka nervöst.
- Den e 4,1m.
Efter ca två minuters skratt blir morsan orolig.
- Tänk om döm slänger åv öss? (tänk riktigt grov göteborgska typ "tjötig kärring")
- E du döm eller? Vi e ju mitt i håvet säger Bum. (lika grov göteborgska)

Resan forsatte sedan utan vidare problem tills jag steg av på Berlin ZOB ( förutom de obligatoriskt fulla danskarna på bussen då, som låtsades att det var rave-klubb och tände och släckte de små ljusen hela tiden, fattar du att jag blev trött eller). Jag hade packat av alla min grejer, ungefär 3 stora flyttlådor, tre ryggsäckar, en svart sopsäck fylld med jackor och täcke och en hemköpskasse.Det var inte någon där för att möta mej...

Jag ser mej uppgivet omkring, inte en kotte förutom några passagerare som sakta rinner bort som det sissta smutsiga vattnet i ett badkar.

Där stod jag utan någom möjlighet att ta mej någonstans. Paniken kom sakta krypande, just då ser jag en lite iranier vid horisonten. Ja! Det e Mike den lille pundaren! Jag gillar inte att bli skjutsad av honom efter som han alltid e hög när han kör, nu hade han skaffat en ny BMW, hade tydligen fått igenom några bra dealar med iranska opium maffian och detta var hans present till sej själv. Man tror inte det men en Fiat Punto rymmer mer än en ny BMW. jag fick ha en flytt låda i knäet medan vi susade genom Väst Berlins upplysta avenyer.
Nästa problem var att jag inte hade någon nyckel till lägenheten, så när vi kom dit lånade jag lite växel av Mike och ringde Jonas som hade nycklarna.
- Hej Jonas det e Leo! Varför kom du inte och mötte mej på hålplatsen?
- Hej! E du här? Vart e du?
- På Grellstrasse.
- Jag e där om en!
Klick.
Jonas dök upp, vi bar skiten upp för 7 trappor utan hiss. Sedan säger Jonas:
- Fan jag har ingen öl, vi får gå och köpa sprit.
- Eh? Klockan e ett på natten... och jag har rest i 12 timmar...
- Du e la ingen mes eller? och varför e du i berlin om inte för att supa?
- Bra poäng där... jag har en svensk starköl i väskan!
- Rimlig start sa jonas.
Hittade andra hälften av min buss lunch när jag letade efter ölen, Carl Bildts frus Parmesan ost (som jag hade knickat när jag var i sthlm). Visade den för Jonas som trodde att det var nått sjukt skämt.
Sedan ringer Jonna till Jonas.
- Heej! Jag e full som en kastrull... Jag e med bögarna!
- Vart e ni?
- På bögklubben vid Mehringdamm.

Jag och Jonas började genast att plöja oss genom Berlin natten... Plockade upp två 10:or vodka och två redbull och fixa road cocktails... Kom till klubben, som väntat spelades det riktigt bögig musik typ sånt min förra arbetskamrat fredrik lyssnar på. Istället för att bry mej om musiken sänkte vi Jäger efter Jäger och jag rökte inne! Fy fan va gött det e med en bärs och en cigg inne på en klubb, jag stod typ och skrattade av förtjusning. Dom tyska bögarna måste trott att jag var sinnessjuk.

Solen stod redan högt och det var rätt varmt när jag sju på morgonen hittade tillbaka till Grellstrasse.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

skriv kommen tarer era suckers!

12:44  
Blogger Mattias said...

Igår såg jag på tv i fyra timmar, sedan somnade jag. Kl. fyra vaknade jag och tänkte: Oj, då får man sova lite till.

12:53  
Blogger Nose said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

02:45  
Blogger Nose said...

"Du e la ingen mes eller?"
Oerhört trovärdigt och exakt citat. Jag ska stämma skiten ur dig.

/Your Sweet Romeo

02:46  
Anonymous Anonym said...

Tja
Ferrelito här !
Hur leker livet i dojtshland?

21:52  

Skicka en kommentar

<< Home