fredag, maj 11, 2007

Morgon rutinen.

Idag, när det var vackert väder e det en rätt angenäm sak att hojja till jobbet, det är en liten rutin som jag har saknat nu under de senaste stormiga dagarna som vi har genomlevt. Det hela börjar ca tio meter från min port där turk Halal slaktaren står o röker, vi gör "high five". Jag har precis fått upp tillräckligt fart på hojjen för att det skall bli ett bra klapp ljud. Sedan susar jag förbi vaktbolaget "Kötter" (om man anlitar dom kan man känna sig svin trygg), min andra favvo skylt är för turkiska gourmet restaurangen "Mackan", gick in o frågade en gång om dom sålde mackor men det gör dom inte.

Efter det rullar jag in i parken, säger godmorgon till alla nigerianska weed pushers som hänger där. I början gjorde vi inte det, men nu är det ett trevligt inslag på resan till jobbet. Efter parken är det dags att glida längs Tempelhofs lång sida, ca en gång per vecka kommer att plan in för landning precis när jag är framför landnings banan. Och nu e det typ inte som när man kör upp till landvetter o planen glider ovanför motorvägen. Jag cyklar precis där landningsbanan börjar, vilket gör att jag har ett flygplan kanske så lite som 50m ovanför mig. Ljudet är öronbedövande.

Nu cyklar jag på en väg som vid varje korsning har, åt höger en skylt som makerar att stadsdelen Tempelhof börjar där och till vänster, en skylt som medelar att stadsdelen Neuköln börjar där. Vägen är någonsorts ingenmansland. Här brukar jag roa mig med att cykla om medelålders män med 48 växels cyklar, lika arga o förvirrade ansiktsuttryck var gång.
Sissta utposten innan jag kommer till jobber är en jätte stor fabrik som heter "Ballen" och som luktar kakor. Framme!

ps. Fett viktigt inlägg detta, jag vet. Men det är fina bilder.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

vad avundsjuk jag blir, verkar vara en himla fin tur. mölndalsån i all ära, men sträckan korsvägen-krokslätt är inte särskilt spännande. kanske borde börja med toltorpsdalen igen, sjukt brant uppför men i alla fall rogivande på ett sätt som bara ett villaområde i en skogsdal kan vara.

17:00  
Anonymous Anonym said...

Jag har äntligen köpt en cykel. En damcykel från monark...
tyckte det var en fin beskrivning av resan till jobbet.

kram

01:28  

Skicka en kommentar

<< Home