tisdag, maj 23, 2006

På jakt efter den prefekta Rytmen


Sedan jag i min tidiga pubertet hittade Sugar Hill Gang och Daft Punk ungefär samtidigt har jag letat efter den perfekta rytmen. Ett inte allt för eget tilltag, det finns flera exempel på folk som har gjort samma resa. Ett av de mer välkända exemplen är nog Afrika Bambaataa & the Soulsonic Force's - Looking for the Perfect Beat. Man skulle kunna säga att det är lite som en pilgrimsfärd för hip-hop skallar.

Min egen resa har gått från Old school hip-hop (1984 - 1993, även kallat the Golden Age of hip hop) till Disco till Disco house via Detroit sen till New York och där till baka till Östkust hip hop. Från östkusten vandrade jag till västkusten och tog där ifrån en jorden runt tripp för att sedan landa i Back-Packer ville. Men där vill man inte stanna för länge, vilket gjorde att jag rörde mig mot electro världen som ändå legat så väldigt nära så väldigt länge. Precis innan jag skulle träda in hörde jag nått konstigt runt hörnet... Det var grime/eski/sublow/dubstep världen, en plats som i ljudbilden ligger mycket nära den plats där min resa började (se ovan). Avskalade produktioner, tyngd punkten i trummor och bas och med en mycket aggressiv/högenergi framtoning.

Jag skall nu försöka samman fatta det genom en liten tor 10 lista på låtar med kanske de mest medryckande rytmer jag vet. Kanske inte nödvändigtvis i den ordning de är placerade. De är helt enkelt tio av de mest perfekta rytmerna jag har laggt öronen på. Och nu handlar detta naturligtvis inte bara om trummorna, utan om rytmerna, det inkluderar alla intrument alltså.

TOP 10 NÄSTAN PERFEKTA RYTMER.

Fabulous - Not give a fuck

Underbart flow och rytm i denna låten, kan lyssna på Fabolous töntiga kaxigheter heladagen bara för att han levererad dem med ett så självklart flyt. This beat is sick! Kolla in hans senaste mixtape Loso's Way och senaste plattan From the bottom to the top på Def Jam Debut.

Young MC - Know How
Kanske mest känd för låten "Bust a move" men detta är en riktig liten pärla. Allvarligt, lyssna på hans rimstrukturer. Jag tycker att det låter så jävla bra, smiskigt. Att Shaft temat är ett lite tråkigt val av sampling gör inget, för här funkar allt, av bara farten. Young har varit helt osynlig de senaste 10åren men återvände till ramp ljuset i år men då i en docusåpa om överviktiga kändisar som vill bli smala igen, kolla in Celebrity Fit Club.

Stetsasonic - Talking all that Jazz

Jazz rapparna i Stetsasonic får det att svänga till rejält i kroppen. Talking all that Jazz är ett rejäl "svar på tal" till alla som någonsin dissat hip-hop. Prince Paul är den kanske mest framstående från gruppen med meriter som "Handsome Boy Modeling School" i bakfickan. 1988 var året denna lilla guld klimp damp ner. This Jazz contains a new format.

Trimbal - They gave him an Inch
Jag har försökt att sjunga med i refrängen i flera månader. Jag tror börjar tro att det är fysiskt omöjligt, det är i en så konstig otakt-takt. Han ligger licksom och släpar precis efter slagen. Hårda klara trummor, precis som det skall vara.
Im just a monkey that will go ape, change tha pace and go bananas just for the sake.


Run D.M.C. - They call us Rum D.M.C.
Vi vet redan allt om dom men lite goa facts kan jag la kasta fram: Låten kommer från Tougher than Leather, deras bästa album enligt mej. Det släpptes det magiska året 1988.
Run DMC var: första rap bandet som hade en video på MTV, första rap bandet som sålde "guld". Deras album Rasing Hell var det bäst säljande rap albumet någonsin med 3 milioner sålda album (inte längre förståss). Sucker MC's var den första hip hop låten där beatet var helt elektroniskt. Dom lade på detta sättet också gunden till nästan all modern musik. Ni fattar att låten är bra naturligvis.


LL Cool J - I can't live with out my radio.
As skönt litet elektoniskt beat och LL levererar hardcore rap. Detta av hans andra hit och också anledningen till att han hoppade av skolan (för att spela in albumet "radio"). Lite South Bronx känsla över den, lyssna extra på Hi-hat:en. Så enkelt och så bra! Just nu jobbar LL (till skillnad från Young MC) på boken "LL Cool J's Platinum Body" tillsammans med hans personliga tränare Dave "Scooter" Honig. Där kan man ingående läsa om hur han har format sin kropp. Boken släpps januari 2007. Den perfekta försenda jul klappen.

Kano - Ghetto Kid
Den gammle Chealsea yttern Kano släppte sin debut singel "P's n Q's" (frittöversatt betyder det "pengar och stålar") 2004. Dena låt är från debut albumet "Home sweet home" som kom ett år senare. Jag är sjukt svag för sirener vilket hela denna låt går utpå i princip. Men kano lägger tighta rim på en fenomenal låt.

Us3 - Cantaloop (flip fantasia)
London baserat Jazz hip hop band som tog sig friheten att sampla vadsomhelst från Blue Notes digra arkiv. Denna låt fick mycker uppmärksamhet och tog sig lånt upp på billboarden i USA. Vi svenskar har kunnat höra den i en Ariel tvättmedel reklam. Samplat från Herbie Hanckok's Cantalupe Island. Njut av jazz svänget.

213 - Groupie love
Mannen myten Cordozar Calvin Broadus Jr. är väl kanske mer känd som Snoop Dog. Här i en härlig kolabbo med Nate Dog och Warren G. Det gungar det svänger och inte ens den mest inbitna shoe gazern kan mot stå att dansa med till deras kvinno förnedrande rim. Jag vet inte hur många förfester denna låten har gått på repeat. bra som snor är den i alla fall.

Jaylib - the Red
Numera avlinde J Dilla tillsammans med den exalterade Madlib. Myten säget att Madlib lyckades lägga vantarna på en skiva med oanvända beats gjorda av J Dilla. Han la vers på den och skojade runt med dem utan någon avsikt att någonsin släppa det. J Dilla råkade av någon märklig slump få höra vad ha gjort med hans musik och sammarbetet tog fart. Denna låten går långsamt framåt men är så otroligt enkel och vältimead. Jag får rysningar.

6 Comments:

Blogger Mattias said...

Zippa och skicka till mig.

20:01  
Anonymous Anonym said...

Serge Gainsbourg - Requiem pour un con
Digable Planets - 9th wonder
Naab - Tamghra nouchen
Liquid - Sweet harmony
Diplo - Big lost

00:43  
Blogger Leo said...

Mmm... Digabel planets had gjort ett gäng riktigt sköna låtar.

Zippa och skicka var?
Kanske skall göra dem i en lite mix och lägga upp en länk...hmm. Om jag känner för det gör jag det kanske senare.

12:36  
Blogger Leo2 said...

Får man...

Rakim - Know the ledge
Main source - Fakin the funk
Brand nubian - Slow down
Man Parrish - Hip hop be bop
Davy DMX - One For The Treble
Keith Tucker - Face your fate

Kul med "sweet harmony" där! jag tror Jens skulle bli glad om han såg det.

18:15  
Blogger Leo said...

Vad sägs om att zippa och skicka till varandra?

01:08  
Blogger Leo2 said...

Glömde Ulramagnetic MC's - RAISE IT UP! Kan inte rippa, har bara på vinyl. Men jag spelar dom på SÖNDAG. Glocken zwei... ;)

http://www.freeware-guide.com/dir/audio/streaming.html

11:52  

Skicka en kommentar

<< Home