fredag, juni 02, 2006

Tichler

På bilden syns köphuset KaDeWe. Tysklands mest prestigefulla varuhus.
Min första arbetslivs erfarenhet i tyskland, som "golvläggare" på KaDeWe. Det är ett jätte lyxigt och stort varuhus i Berlin. Smått legendariskt. Jag trivdes rätt bra bland alla andra invandrare som jobbar med hantverk, en greek frågade mig om vi har discon i sverige. Jag trode han frågade om det fanns svenska discon i berlin.
-Nja, det finns en restaurang vet jag. Svarade jag.
- Du borde åka till greekland, vi har en massa discon där, (här fattade jag vad han egentligen frågade) dansa med tjejer och så du vet. Därför kommer många unga svenska tjejer till greekland. För att hitta riktiga män som kan dansa.

Dag ett spenderade jag med en enorm kille som ville att jag skulle bära tunga saker. Det gick långsamt och han såg irriterad ut. Dag två med chefen som inte hade några verktyg med sig och som fick låna ihop allt av de andra hantverkarna. Men jag skall jobba igen där på tisdag.
Sjukt skönt sunkig personal cafeteria, dom har typ allvärldens mat på "matvåningen", en massa lyxrestauranger och så. Men kockarna måste ändå gå ner till personal cafeterian och äta. Menyn där består av äggröra och bacon. Jag känder mig som en riktig arbetare en liten stund, ända tills jag inte kunde hitta toaletten och dom tyska grovjobbarna skrattade åt mig och sa tyska förolämpningar jag inte fattade. Jag tror att dom kallade mig lilla flickan.

Pengar kommer att rulla in iallafall. Fan, jag gillar att arbeta, skulle nog inte ha så mycket mot att jobba på ett bygge eller liknande. Tjock och stark.
Chillade med J härromdagen och kollade på den tecknade X-men serien, den är verkligen gjord för barn men noll attention span.
Kommer nog att dra till Ldn i veckan eller veckan efter det, innan Leo och Jens kommer hit iallafall.

Arbetsförmedlingen har fuckat mig igen, läste snabt igenom interpraktik reglerna, man måste ha företag och boende klart i landet innan man söker det. Så nu när tidningen The ExBerliner har erbjudit mig en praktikplats och jag har boende ringde jag till dom och undrade lite hur jag skulle gåtillväga för att söka det här stödet.
Men nej! Jag måste naturligtvis åka till sverige och anmäla mig på deras kontor innan jag kan söka det.
- Allt ser jätte bra ut annars, så om du bara kommer in och anmäler dej här så skall vi nog kunna lösa det.
- Jo, altså, jag bor i Berlin.
- Ja, Hamngatan ligger vi på.
- Nä jag bor i Berlin redan.
- Ja då får du åka hem hit och komma in och anmäla dej.
- Det finns inget sätt att anmäla sig utan att komma till er? Om min mor eller far skulle kunna gå som bud eller nått liknande? Eller via internet på nått sätt?
- Vårat system ser inte ut så idag, det är nog bäst att du kommer hit.
- Men jag bor ju i Berlin, så det e lättare sagt än gjort.
- Ja det är det mesta här i liver förstår KLICK. (där la jag på luren)

Jävla skit system. Nu blir det Blade Runner och apelsin jos.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

låter ju helt skadat det där med praktikpengarna. Lider med dig. Kul att du har fått jobb ialla fall! Jag har en röten helg, sitter och snorar och ruttnar i lägenheten.

11:32  
Anonymous Anonym said...

skulle hängt med Andres på TTA idag, men det sket ju sig. Fan

11:33  
Blogger Leo said...

Trist, jo det e gött med lite jobb, ikväll skall jag se x-men 3. det kommer att bli fett!

17:00  
Blogger Nose said...

Oväntat att Magneto skulle utvecklas till Woody, mannen som kontrollerar trä, pappersmassa och papper.

01:14  
Blogger Nose said...

Och papier mache.

01:15  
Anonymous Anonym said...

dagen utveklade sig helt okey ändå. Såg Da Vinchi koden på bio i eftermiddags och tryckte i mig popcorn. Den var bättre än vad jag trodde. Sen fotboll på tv och avslutningsvis 2 filmer på rad. delta gänget, komedi från 78 med john Beluschi. och sen October Sky, drama med Chris Cooper och Jake Gyllendal från 99. trevliga fina filmer . gonatt

02:43  
Blogger Leo said...

Delta Gänget är en jävla höjdare...alla borde se den.
Varför går inte gammla filmer upp på bio lika ofta som nya?

19:27  
Blogger Leo2 said...

En jävligt bra fråga. Gamla filmer borde vara som klassiska låtar, när dom spelas blir folk galna. Så varför inte hela tiden ha en bortglömd klassiker i en salong? The world is mad.

01:26  

Skicka en kommentar

<< Home