fredag, maj 26, 2006

Slutna Ögon


Det är en konstig sak, kärleken... eller om man ens kan kalla det så. Ha-begär kanske är mer korrekt. Det är tydligen något vi inte kan styra över. Jo tack. Så fort man vet att det/den man vill ha kontrollöver inte längre är kontrollerad drabbas man av en smått panik artad känsla. Kontroller är så viktig. Du är min, bara min. Jag hoppas och tror att det finns en kärlek för mig också, hoppas så innerligt att jag inte har gått iväg från den med slutna ögon och försökt lyssna mig till något annat. Att se klart är det enda en man kan hoppas uppnå i sitt liv. Kvinnor behöver inte det. De är sammanfogade av två enögda och är således seende. Män är sammanfogade av två enbenta och därför springade. Hänger ni med... troligen inte. Jag undrar var min resa kommer att lämna mej, lycklig på andra sidan jorden på en vingård, eller olycklig där jag startade. Stå med tomma händer i ruinen av ett tidigare liv. Desperat försöka trycka mig in i en tvåsamhet jag kanske inte hör hemma i, men på något sätt gör jag kanske också det. Jag längtar kanske efter ett trygt hem, en vacker fru och små barn som gråter hela nätterna. Det är kanske det jag vill ha, mer än allt annat. Okunskap är en gåva, så snart man vet något är det nästan alltid för mycket. Då förstörs illusionen av andras trevlighet. Som en slägga genom en vägg i ett rivningshus. Den där lilla antydan som gör att man inte längre träffar den andras repressentant utan faktiskt träffar den andra personen. Och det min vänner, det är nästan alldrig trevligt. Man är äkta när man lyckas se förbi det och kan tycka om en mäniska ändå, jag undrar om det går eller om det kommer gnaga i ens själ tills man brister och med slutna ögon springer. Springer så långt man bara kan, för att man hoppas att själen kommer att få ro. Men det finns inget som heter själaro, det enda som finns är själa-rov. Man hittar ett nytt byte som man bara träffar representanten av och låtsas som att allt är som det skall vara. Man tror att man känner sina vänner, men så snart ingen ser en går man utanför den vägg av charader man byggt upp för att samhäller säger så, utanför den mur av alldrig sinande lögner alla relationer bygger på. Jag upphör alldrig att förvånas av hur människan skilljer sig ifrån sin kultur, borde skriva en uppsatts om sexualitet vs. kultur.
Jag kan tala i timmar om hur jag vill uppfostra min barn. Skulle någon villja skaffa barn med mej skulle jag, som vanligt, springa med slutna ögon. Springa med slutna ögon. Med slutna ögon. Slutna ögon.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag känner igen det där resonemanget, för utom citatet från Kazarerna igen då, det kanske är arvegods... hmmm man vill ha allt det där... men stelheten i grundstrukturen stämmer inte med hur man skulle önska att det var...

men det är väl bäst du fortsätter springa då. Tills världen liksom börjar coola ner sig, när den snurrar lite långsammare så kan du titta på situationen på ett nytt sätt. Kanske hittar en annan vinkel...

farsan

02:50  
Blogger Leo said...

tack... det var väldigt fint sagt på något sätt.

02:58  
Blogger Leo2 said...

Jag vet att jag inte hör hemma här riktigt, men jag hoppas att du kommer ur din limbo. Det är svårt, vi är många som springer. Och det stämmer nog det där med att nya synvinklar dyker upp, känslorna ändrar karaktär och allting blir bra. Känslor är precis som det övriga mentala, dom blir "smartare" och anpassas till din reella vilja. Det kanske är läge att skriva dagbok vilket du i o f s redan gör. Det är skitbra för att hitta sin reella vilja, som ofta skiljer sig en aning från ens principer och måsten, men inte alltid! Det är intressant det där spåret med idealen kontra dom faktiska beteenden man har och kanske blundar för. För att dom inte passar in i den ridderliga vision man har om sitt och andras ideala beteende. Det gör ont när det inte klaffar. Men som sagt så möts dom nog till slut, man får helt enkelt väga dom mot varandra tills magen är med på det som, till slut, blir identiteten. Man får låta sig gå på både känslor och principer, om vart annat, och skaka ner bitarna så att dom faller på plats.

12:05  
Blogger Leo said...

Det äe väl kanske det som är att bli vuxen... känsla och förnuft går hand i hand.

12:46  
Blogger Leo2 said...

Ja. Eller känslorna växer gradvis in i förnuftet. Växer ifrån distraktionens tjusning till att bli glada av att göra meningsfulla, konstruktiva och långsiktiga saker. Dopamin utsöndras, viljan föser kroppen in i rationell handling. Man blir peppad av vuxnare saker, och ej förkrossad över "yngre" dramatik. Man kan tappa glassar utan att gråta.

13:20  
Anonymous Anonym said...

Du – det ordnar sig. Våra inre resor slutar förhoppningsvis aldrig och dina ögon verkar vara vidöppna tycker jag. De kan vara öppna fast man inte vet var man är på väg… Men att se klart är ju naturligtvis en annan sak, men jag vet inte om kvinnor ser så mycket klarare egentligen, jag tycker att jag famlar i mörkret som alla andra. Jag är också rädd.
Och du - fundera över livsloopen, den är också en del av livet och den går inte att undvika.

Självklart styr man över sitt eget liv men någonstans måste man kanske också lita på att det som ska hända händer – eller?

15:11  
Blogger Leo said...

Det är inte så att jag behöver bli tröstad... jag reflekterade mest lite vemodigt över mitt eget beteende. Och (tror jag) allmän mänskliga aspekter och över hur mycket i ens omgivning som är lögn. Men jag klarar mej fint. Det är bara en MYCKET märklig värld vi är i.

16:25  
Anonymous Anonym said...

jo så är det... mycket märklig...

00:24  
Blogger Nose said...

Trösta Leo! Han går omkring helt klädd i svart & läser Nietsche, har börjat hänga i goth-butikerna på Schönhauserallee och snackar om att börja med Transcendental Meditation. Jag är djupt oroad, och känner inte att jag når fram till honom längre.

15:36  
Blogger Mattias said...

leo lille puttenutten, det blir nog fint snart lilla fnuttifnutten.
Buttinuttigosebullen.

10:53  
Blogger Rebel Commander said...

Man borde vara mer som pingvinerna i Madagaskar.

14:43  
Anonymous Anonym said...

I say briefly: Best! Useful information. Good job guys.
»

00:14  

Skicka en kommentar

<< Home