onsdag, augusti 23, 2006

Panik

Kunde ha slutat så här!

Det är 18 grader i berlin och mulet, lungnet har lagt sig över vårat hus på Reischenbergerstrasse 144 igen. Men annat var det i natt. Jag kom hem runt 23.00. Kollar på ett par avsnitt av Scrubs och börjar långsamt slumra in, när det knackar på dörren.
Anne kommer in och säger att det luktar gas i hela trapphuset (!). Jag går upp och ut i hallen, redan där känner jag lukten av gas. När jag öppnar ytterdörren är det som en vägg av gas som slår mot mig. Jag och anne är aningen förvirrade och vet inte vad vi skall göra.
Anne ringer gas bolaget, som förövrigt har varit här tidigare idag och fixat något. Gas bolaget frågar en massa frågor och säger sedan att vi skall släcka alla lampor i hela lägenheten och inte får tända dom igen, vi skall varna alla vi ser och vi skall utrymma byggnaden. Jag väcker Jacob och vi går ut, nästan precis när vi kommer ut kommer den första polisbilen åkandes.
Sedan kommer en Brandbil, en ambulans och en polisbil till. Sisst kommer Gas bolaget. Vi får stå utanför i ungefär en halvtimma, sedan säger dom att det är säkert att gå in igen.

Det var faktiskt riktigt läskigt, jag har inte reflekterat över det tidigare men kombinationen gas och koleldning i samma kåk verkar ju vara en jätte dålig idé.
Vi har inte gas med dom som bor på de nedre våningarna har gas. Jag och Anne kunde inte riktigt somna efter den omtummlande upplevelsen så vi gick o köpte enn gäng öl och satt o snacka tills kl 03. Mmm, det var nära ögat.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

shit vad läskigt! men skönt att ni inte höll på sova just då...

22:53  
Anonymous Anonym said...

kul att läsa 10 dagar innan jag ska flytta dit. wiii

01:01  
Anonymous Anonym said...

andas djupt och lugna ner dig johan. tänk på ett fält med röda blommor och fokusera på ljudet av vinden. det kommer gå bra.
förresten, kan inte komma på lördag för jag ska till london då. ha det så kul på festen! ses i berlin i oktober!

09:52  

Skicka en kommentar

<< Home