torsdag, april 19, 2007

Tyska skatte regler

Uhh, tyska skatte regler dödar mig. Jag letar o letar men hittar typ bara att jag behöver betala moms, om det inte är så att vinsten är större än 245.000 SEK per år. Om den är det betalar men 1% skatt. Och jag gillar ju tanken, men det kan bara inte stämma. Jag menar, det måste finnas någon typ av inkomst skatt utöver det. Arbetsgivar avgiften är konstant, baserad på hur mycket lön ens anställda får. Jag håller tummarna. Tyskarna har iofs en fallenhet för höga fri belopp.

För att ge er en bild av hur det är så finns det tex över 118 lagar, 185 formulär, 418 undantag och 96,000 olika regler (ett tillägg i skatte lagen är över 2,671 sidor långt). Det finns nästan 100,000 olika instruktioner/rekomendationer för "byråkraterna" att följa, och dessa har enbart med skatte regler att göra (över 28,000 sidor tjock).

Skön statestik innit? Gud, jag avlider.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

ett hett tips till dig från mig; fråga olaf om skatteregler

12:58  
Blogger Leo said...

jag har redan tänkt på det, men det verkar så utnyttjande...

13:41  

Skicka en kommentar

<< Home