lördag, september 08, 2007

Göteborg


När tåget rullade in i Gbg o konduktören välkomnade oss med sin breda dialekt kom det nästan en tår i mitt öga. Det var fint på nått sätt, Stockholm var grått o kallt, Göteborg var soligt o varmt, som om vädret välkomnade mig hem. Hela tåg resan satt jag o tänkte på en konversation jag hade med en amerikanska, jag försökte beskriva Sverige, och vad det är jag inte gillar med Sverige. Den otroligt homogena (kultur/subkultur) elitismen som råder här, hur man inte vill bli accosierad med någon som klär sig konstigt, att folk viskar om varandra, har man förra årets Cheapmonday eller Acne kollar hippster tjejerna snett på en. Eller ännu värre, han man fortfarande Nudie får man till och med blicker från de tjocka bög hipster pojkarna i sina sena tonår.


Den enda reaktionen jag fick efter att ha för klarat det här var


- It sounds like highschool.


Och det gör det! Det är så sant, inte allt o ch inte alla faller in under detta, men otroligt många bor i highschool. Det är en genial titel till en avhandling om Sverige och dess sociala kultur. Enda svaret man kan ge


När jag steg av på Central stationen stod mossan där o vänta, vi gick till saluhallen o tjacka riktig ost o bröd o grejer, sen gick vi hem. Gick o käkade lunch med Bum o mossan. När vi kom till baka o satto kollade på tv gick all ström. Mossan fick panik o sa att all frusen mat skulle smälta och i princip att vi skulle dö långsamt. Inga propar verkade ha gått så vi testade dem propp för propp, det visade sig att det var hallen badrummet köket som ljuset inte funkar i längre, det går inte att bara byta propp för då poppar den igen, vi fick igång kyl, frys och TV igen. Då hör jag morsan lättat pusta


- Nu kommer vi att öööverleva iallafall!


Sen drog jag till Johan, blev upprörd över det nya betalnings systemet på vagnen, man måste ha växel för att kunna betala, jag hade en tjuga. Chaffören bara pekade på mynt automaten, frågade om han hade växel


- Om du inte har växel kan du köpa via SMS.

- Jag har inget svenskt nummer.

- SMS!

- Inget nummer!

- S! M! S!


Då går jag vidare in i vagnen, det var kass otrevligt, annars e det riktigt trevligt i gbg, alla i alla butiker små pratar o skôjar lite mä än.

Det var helt CP att träffa så mycket polare på samma gång, lite kärleks overload, trodde ett tag att det skulle sluta med att jag grät o att man genom tårarna kunde höra - Jagh Älchkar dehj achå... Leo, Yasin, Johan, Astrid, Mårten, Sofia, Emil, Öman, Elin, Farre ja listan kan göras lång.

Det mest intressanta som hände på kvällen var att Farres tjej typ anföll mig efter att jag o farre skoj bråkade, jag sa typ med hör röst till Farre - Ska du ha stryk eller!? O hon flippade o börja sprattla o klösa, rätt harmlöst men sjukt skummt. Underbart att Emil o Sofia kom ner från Skövde eller var det nu e dom bor! Så sjukt pepp! Blev jätte glad av att se dom igen! Jävligt kul att träffa Leos tjej Kajsa, hon verkar vara riktigt bra för honom, jag gillade henne med en gång.

Vi drog ut o hälften försvann, jag gick in på Rio Rio, det var dött, 18 glasögon killar dansade. Frågade i vakten om man kunde göra ett åter köp, OCH DOM GAV TILLBAKA PENGARNA! Fatta nice eller! Sjukt, helt sjukt. Så gick jag måtren elin o charlotte till Nef, på uteserveringen lirade dom dubstep, Morten var i extas. Dansade lite det var så där, gick tillbaka till Rio där johan astrid o öman var dansade lite till, en tjej med krulligt hår ögon raggade på mej. Sne ksulle vi till pizzerian på järntorget med dom hade inte pizza så jag gick hem. Nu skall jag snart på Maj's födelsedags fest, Maj e farfars nya brud. So long!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

hallå! jag var också med på den festen!

18:56  
Anonymous Anonym said...

"krulligt hår ögon"...??

19:19  

Skicka en kommentar

<< Home