måndag, april 10, 2006

Kode9 om Grimens onda bror.

Kode9 eller Steve Goodman har varit en röst att räkna med på Londons klubbscen ett bra tag nu, men ingen i Sverige verkar ha märkt honom. Har startade internetportalen hyperdub 2001 som då var den enda mediekanalen där man kunde läsa om dubstep och grime på ett sätt som gjorde scenen rättvisa, alltså inte bara ur ett “fan“-perspektiv. Hyperdub blev därför och är fortfarande ett fundament för dubstepscenen, eftersom den transformerades till en label år 2003. Kode9 själv är kanske mest känd från sin radioshow på Rinse Fm där han varje vecka tar emot de klarast lysande stjärnorna på dubstep himmeln.

Det är dagen efter Kode9’s suveränt svängiga gig på Raumklang - Berlin, där han egenhändigt lyckades reparera och bygga upp den mörka Londonatmosfär föregående dub-dj’s krossat. Inget ont om dub, men vill man höra dubstep och får dub har man gått på en blåsning, det är som att tro att man köpt koks men fått tjack, eller tvärt om kanske. Han balanserade väl mellan whitelabel-släpp, remixar och eget. Det känns och hörs att Kode9 har gjort detta ett tag. Han kan sina grejer.

Fredag runt tvåsnåret letar jag mej igenom ett vårkyligt Friedrichshain fram till skivbutiken där jag skall möta Steve. När jag öppnar dörren till Tricky Tunes möts jag av en solid basvägg, fem grabbar står samlade runt en Technics 1200 i en dåligt upplyst lokal med fantastiskt ljudsystem. Han möter mig i en camo-anorak och svarta Raybans. Han ler och ser glad ut, han är nöjd med gårdagens gig säger han och erkänner samtidigt att han är rätt jävla bakfull.
Grime är just nu, medan du läser detta, på god väg att leta sig in i mainstreammedia, den har redan etablerat sig i England, här i Berlin har den ett fast tag om stan. Här huserar inte mindre än sex stora permanenta grimeklubbar. Scenen är på god väg att leta sig in i Sverige också med bra klubbar som t.ex. Getup! i Göteborg och siter som firstup.se. Att grime får så mycket hype har förstås smittar av sig på dess lite mörkare och ondare bror dubsteppen.
- Dubstep är inte byggt kring ansikten, personligheter och egon i samma utsträckning som grime är. Men de funkar bra ihop, för att dubstep har en mer underground-infrastruktur. Kommersiell framgång är självklart önskvärd men om den inte kommer så kan det inte slå undan fötterna på scenen, scenen har många andra starka fundament att luta sig på, menar Kode9.

Hyperdub har nyligen gjort en mindre försäljningssuccé med släppet Fukkaz som bara har givits ut i mp3 format. Jag frågade Steve hur de hade tänkt kring det.
- Hittils har vi bara släppt på vinyl och nu ville vi prova att ge ut något enbart i mp3. Jag är långt ifrån en motståndare till digital media så jag ville se vilken reaktion det skulle få och hur bra det skulle sälja. Nu har det sålt jättebra och i USA har dom faktiskt börjat pressa dub-plates av mp3-spåret vilket är en odd twist vi inte väntade oss. Men det är bra att det inte bara blir till för laptop-dj:s som jag kan tycka e rätt tråkiga.

Det var mycket snack 2003 när Dizzie släppte sin debut Boy in da corner, den svenska kritiker kåren (med några få undantag) verkade inte kunna förstå hur dom gjorde musiken, och hur dom fick så råa melodier och knyckiga beats att bli så catschy. Som exempel kan jag nämn det underbara ryktet att Dizzie skulle ha gjort sitt album på ett playstation och att det därifrån han fick sitt “konstga” sound. Att någon överhuvudtaget kunde tro på det förfaller mej så här retrospektivt, helt otroligt. Men jag tror att det finns en ledtråd till sanningen i sådana ryckten, i en tid när det räcker att ha ProTools för att kalla sig producent finns det självklart fler bedroom-producenter än någonsin. Den nya brittiska musiken är den första genren som helt tagigt av sig forna tiders tunga kappa av studiomusiker, projektledare, agenter, distributörer o.dyl. Detta gör förståss att ljudbilden blir ny och annorlunda, det fanns inga dogmer att följa. Visst, kappan hjälper, och den används men skillnaden är att de inte behöver den.
- Jag jobbar bara med min dator och en Melodica. Allt skapas med hjälp av softsyntar och samplingar. Jag spelar inte Melodica, men jag spelar Melodica om du fattar vad jag menar. Jag gör ljud med den som jag antar man kan kalla musik. Utöver det så är det mest Reson och Logic som gäller.

Och precis som en ung scen skall göra rör sig dubsteppen framåt i snabbtakt. Grimen rör sig också snabbt framåt, det som var hett förra månaden är nu gammla nyheter. Dragspel var förra årets längsta hype, den varade i ungefär tre månader. Det går nästan fortare än i indiepop-världen runt 94 - 97.
- Dubstepen rör sig långsammare, scenen har inte bråttom att ta sej någonstans, jag tror det e skillnaden. Kärntruppen gör bara sin grej, och det funkar för scenen växer. Hos Grimen verkar det finnas en hunger att ta sig väldigt långt väldigt fort vilket gör att det ibland känns som en hype utan substans. Tillexempel har ordet exclusive använts i sådan omfattning att det har förlorat all betydelse, säger han skrattandes.
Steve Goodman är en av de äldre innom scenen, och tror inte att han kommer få vara kvar särskilt länge till på Rinse Fm.
- Dom kommer förmodligen att ersätta mej med någon yngre, snabbare. Men det e ok. Det e så det skall vara, och för att vara ärligt så är jag just nu sugen på att spendera mer tid i studion. Så det skulle passa mej rätt fint.

Och framtiden har mycket fin i sitt sköte, ialla fall om man frågar mej eller Kode9.
- Vi släpper en ny 10” nu om någon vecka med mej Kode9 och Space Ape, två spår 9 Samuraj och Backwards.
Sen kommer Dubstep Alllstars vol.3 mix samling släppas på Tempa.
I maj släpps Burials EP och till sommarn kommer nog mitt och Space Ape’s debut album.
Vi arbetar väldigt långsamt. Vi har mycket pågång just nu men det har tagigt väldigt lång tid att ta sej hit.

Kode9’s topp 10:
1. Pressure feat. Warrior Queen - 'Dem a Bomb We' (dub)
2. Kode9 & the Spaceape - 'Backwards' (Hyperdub)
3. Kode9 & the Spaceape - 'Spaceape' (Hyperdub)
4. Skream - 'Tapped' (Tempa)
5. Digital Mystikz - 'Molten' (dub)
6. Loefah - 'Mud' (dub)
7. Skream - '0800 dub' (Tempa)
8. Tubby - 'Tigerstyle' (dub)
9. D1 - 'Bamboo' (Tempa)
10. Kode9 - '9 Samurai' (Hyperdub)

Hör Kode9 på Rinse 19.00-21.00 varje Torsdag.
http://www.rinsefm.com (webbradio)


http://www.kode9.com
http://www.hyperdub.net


5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fan, du skriver ju stenhårt bra
Leo, du borde fan bli skribent!
När jag läser din o. Mattes
bloggar inser jag att mitt för-
hållande till svenska språket
är olidligt pretentiöst. Ni
klarar av saker som jag inte
klarar av. Fan, jag avundas er
på något knepigt sätt.

22:14  
Blogger Mattias said...

håller med om att du e grym på å skriva, både underhållande och köttigt. men du måste fan lära dig o stava, finns det inga kurser eller nåt för vuxna analfabeter, du kan särskriva grejer som jag inte trodde var möjligt, som när du skrev kommen tarer, hahaha!

22:24  
Blogger Mattias said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

22:24  
Blogger Mattias said...

eller förresten, jag ångrar mig, lär dig aldrig å stava, det är bra som det är, charmigt på nåt sätt, var precis som du är!

22:26  
Anonymous Anonym said...

tack för supporten, det behövs. jag gör saker här som går emot hela min natur, som tex att intervjua folk. Jag känner mej sjukt skyldig helatiden, som att jag försöker lura någon.

23:33  

Skicka en kommentar

<< Home