torsdag, juli 27, 2006

Värme storm

Idag skall berlin brinna, det verkar inte hända. Europa brinner, Sverige torkar och Libanon dör.
Dom kallar det för "värme storm" på Nyheterna. Idag stanna gammla och barn inne, om dom inte kollar noga på termometern. Det har blivit 9 grader varmare på en halvtimma. Jag skall bära tunga saker, hon skall bära tunga saker, han skall bära tunga saker. Alla skall vi bära sakar in och ut ur mitt lilla rum. Jag gillar bilden ovan, den illustrerar 60-talet på något fint sätt, Miljonprojekt (plattenbau) och fräcka sport bilar... så ojämn estetik. Skall köpa en ny cyckel. Skall äta en ny glass.

Lyssnar på Dj Wonder - VoodoPeople edit (2006)

Min juice är slut, eller egentligen var det inte ens juice. Halv juice, Apfelschorle. 60% juice. Pillar med ett DVD konvolut, första skissen här.
Är trött som man kan tänka sig att hundar är när dom ligger platta på marken med tungan ute, oftast utanför en ICA eller Kaiser's. Får liksom inte igång min kropp och börar använda det som en ursäkt för att inte göra något, vilket det inte är. Men det har varit för varmt för länge nu. Längtar efter en mulen himmel 18 grder och kallt duggregn.

Lyssnar på Skream - Midnight Requestline (2005)

Skall söka ett jobb som Museum vakt, tror att det kan gå bra. Måste få in lite fler illustrationer i min portfölj. Jag gillar den inte som den är. Den visar ingen bredd tycker jag. Eller så är det också en ursäkt för att inte göra något. Jag gör inte av med mycket pengar iallafall. Det kommer nog att ändra sig fram mot helgen.

Nu ringer mitt larm, nu skulle jag ha gått upp. Om en timma kan jag se sleeper cell, det verkar vara en bra serie... Jag gillar namnet, välldigt symboliskt, kanske bara i svenska öron.
Jag är latent förbannad, hela tiden. Det är en tråkig ilska, inte som den som blossar upp som fyrvereriet och ställer till med en massa oreda. Som är riktad utåt och som försvarar en. Nej, mer en trött ilska som riktas lika delar mot mig själv som mot omvärlden.
Folk har sagt till mig att jag är en simpel person efter som jag har en välfungerade själv sanerings system. Jag har lätt att ta livet med en smula humor och en nypa salt som man säger. Men jag är rädd att jag kanske uppfattas som simpel, som en tölp.
Det känns inte direkt jobbigt. Jag är gärna det om det är priset jag får betala för att vara den jag är. Jag undrar bara vad man lägger för värderingar i det. Är gemene man simpel? Det tror jag inte, alla verkar brottas med problem, alla verkar sörja. Är Homer Simpsson simpel? kanske, men då är det välldigt få som är simpla. En av min idoler är karaktären Jeffrey Lebowski - The Dude. Är han simpel? Jo men då är fan alla som går runt och lider och beklagar sig över sin situation och är känsliga, riktiga TÖLPAR.

Lyssnar på LL Cool J - I need love (1987)


4 Comments:

Blogger Rebel Commander said...

Fan du börjar bli en riktig writer leo. Fint. Stilistiskt. Eftertänksamt. Melankoliskt. Ja, jag tvekar inte att säga det: poetiskt.

Funderar nästan på om man inte skulle kunna göra en blogg som samlar alla dessa geniala blogginlägg på ett och samma ställe. Ett slags bloggfanzine.

14:32  
Blogger Leo said...

Tackar tackar! Jag o jonas har gått i samma tankar fast att göra en bok av det, ett grafikst äventyr med texten som andrahands informationen.

Jag gillar idén. Om du vill göra nått får du självklart plocka vad du vill från min blogg.

15:01  
Blogger Nose said...

bra och ovanligt. funderade pa det häromdan, hur ofta man förvanar eller blir förvanad av sina vänner. det är inte sa ofta.

17:25  
Anonymous Anonym said...

och simpel betyder bara att man är enkel

Inte ställer till med onödig oreda

det är väl bra

du är ju inte så enkel under ytan va...

21:43  

Skicka en kommentar

<< Home