onsdag, mars 07, 2007

Hip Hop

Mitt span är att nästa stora grej e hip hop. Typ straxt efter att Euro crunk vågen har dött. Euro crunk är förövrigt ett riktigt roligt uttryck, och e typ helt missvisande efter som det bara betyder typ "att det fins en europeisk bas diaspora". Fransmän, what to do, what to do. Amerikanarna vill ju helst förneka att det ens skulle kunna existera i Europa. Men att termen cirkulerar pekar ju mot det motsatta.

Som jag skrev i en kommentar lite längre ned på sidan så kan jag inte sluta att förundras OCH glädjas över att 1999 revival grejjen verkligen e här, har varit i ett tag förvisso, men va fan, nya NYA franska vågen låter ju exakt som gammla nya franska vågen (detta börjar bli kompicerat). Det hetaste musik-blogg spåren är remixer av Daft punk hittar o Cassisus släpper hype:at album precis som när dom släppre albumet 1999. Jag har till och med sett La Funk Mob mixar. Eller lyssna på allas disco favvorit Justice - D.A.N.C.E det är förvisso från England men det e ju skrämmande likt fr-house hitsen från 98. Jag apploderar efter som jag gillar glada svängiga grejjer, men att kalla det för "nya franska vågen" som jag har sett att det görs på flera svenska musik sidor o bloggar är konstigt. Det e ju bara fransk house. Dom e alltid smöriga som fan men det svänger alltid like hårt.

Jo, åter till att hip hop är årets stora musik fenomen. Givetvis inte kallat hip hop, snarare Neu - Hip hop eller mer fruktansvärda termen Hip House (obs! gäller bara remixerna). Vi kommer att återuptäcka the likes of Blazae Blazae, Goodie Mob och Big Pun. Allt med lite futuristiska dist effekter som inte fanns 94 - 97. Det kommer komma remixer som höjer kassa rappare till nya nivåer och remixer på fantastiska rappar som inte borde blivit remixade (precis som vanligt). I sommar skall alla se ut som Fresh Prince, men till hösten e det kondom mössor o flanell skjortor som e the shit. Ungefär samtidigt kommer dreads att bli rätt ok igen (hemska tanke).

Det haglar ju redan remixar av Nirvana, och jag är helt säker på att vi i januari 08 kommer att rocka dans golvet till toner av "VansheTek vs Stone Roses - Bye bye Badman rmx". Hur som helst. Tjacka up er på 95 hip hop o sälj den på e-bay i oktober, tjäna en förmögenhet. Jag har redan börjat starkt med 26 inhandlade skivor. Plus att det e bra att lära sig lite stadsdelas namn i Philly eller Atlanta, det kommer du att komma lång med till hösten.

Eventuellt kommer en till våg av Tribal tatueringar också, men det vill jag inte tänka på redan.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

har du börjat handla skivor? jag avskyr och föraktar den nya nya franska vågen, nu-rave, rock n' rave eller vad den nu kallas. fast jag är ju också lite kkonservativ...

11:00  
Anonymous Anonym said...

Aaa La Funk Mob, mina tonårshjältar 1993...
Hip House brukade ju man redan säga förut om typ Rebel MC och Technotronic. Även Queen Latifah höll på med det, kommer du ihåg "Kom into my house"?
Önskar SL2 var tillbaka, deras musikstil varade alldeles för kort. Mer sånt!

14:30  
Anonymous Anonym said...

Vad heter damen på bilden? Gälet het!

13:02  

Skicka en kommentar

<< Home