torsdag, augusti 02, 2007

Polen?

Ok, så jag åkte till Polen i förrgår, nu e jag hemma igen, men jag hade 20 intressanta timmar i Polen.

Kl 14.30 på tisdag ringer Jonas o frågar om jag vill åka med till Polen, är lite osäker efter som jag skall möte upp med KC senare på dagen, men säger att, visst, jag måste bara få tag på KC. Det får jag inte, kl 15.30 ringer Jonas o berättar att tåget går om en timma 16.34 och att jag får börja packa nu, ifall att... Det gör jag förstås inte utan jag fortsätter att jobba med flyern som du kan se i inlägget under detta. Kl 15.58 får jag tag på KC, - Hej, vill du åka till Polen om 38 minuter? Visst säger KC till min stora förvåning. Jag kastar ned mitt pass, solglasögon en tee o en halsduk i ryggsäcken och hojjar till HauptBahnhof så fort jag kan, fixar det på 20 min men är genom blöt vid ankomst. Till o med min jeans är plask blöta, sissta fem minuterna av den resan går på rent adrenalin, trodde inte att jag hade det i mig, men tydligen.
Kc e inte där än, Lotta o Jonas är redan där... Tåget kommer, ingen KC, tåget går, ingen KC o jag e på tåget. Ringer o berättar att jag e på väg till Polen, KC tar tåget en timma senare. Efter en timmas uppehåll i Angermünde (jag han se alla turist attraktioner den stan har att erbjuda på 20 min) anländer vi i Szczecin. Jonas o Lotta har bokat ett hostel, långt bort från allt verkar det som men efter ett tag fattar vi att det inte e såå långt. Drar ut för att hitta nått att äta o hittar en rätt upscale restaurang. Dom har som det verkar vara i alla öst stater menyer där man komponerar sina egna måltider, dvs beställer kött potatis sås o sallad var för sig, jag klurade snabbt ut det medans de andra kämpade med en servitris som tala kass tyska o försökte fatta om potatis ingick... Tillslut hade alla beställ o vi verkade få vad vi beställt, tills notan kom, allt kostade mer än menyn hade angivit, dom hade blandat ihop priserna på potatis o vin, och det mest intressanta var att de hade supersize:at Jonas o KC rätter utan att fråga, dubbla priset för dom. Galet. Efter det gav vi oss ut för att hitta det vilda polska natt livet. 2 timmar och ett och ett halvt varv runt stan senare hade vi fortfarande inte hittat nått öppen bar. Besvikna började vi loma hem åt. På vägen ser vi SAS Radison, tänker att kanske kanske har dom en bar som e öppen, mycket riktigt har dom det, en sky bar till på köpet som har öppet i 4 timmar till... så vår enda kväll i Polen spenderade vi på SAS Radisons skybar där vi drack massa drinkar och åt Estrella (!) chips. Det krångligaste på hela resan var att köpa en biljett tillbaka till Berlin, det tog oss 2 timmar, oändligt köande o kassor som inte tog Visa, inte sålde internationella biljetter, stängde och en man precis framför oss i kön som köpte 48 biljetter. Vi sa hejdå till Jonas o Lotta som fortsatte mot Gdansk, och var ganska lättade att lämna Polen, kanske för alltid, men man vet aldrig när Jonas kommer ringa o fråga igen så...

1 Comments:

Blogger Nose said...

Gdansk e sa javla fett! Mysiga tanter overallt, spunnet socker, barn-indian-teater, hyfsat billig ol, och lotta har kopt en fagelvissla! Imorrn kvall e vi tebaks!

20:37  

Skicka en kommentar

<< Home