lördag, april 15, 2006

Das T-Shirt ist die Pizza des Textils




Tung dag idag, har blivit sjuk men har fortfarande mycket att göra. Igår var jag på Yuck Fou's (Fuck You) vernissage. Ställer låg långt åt helvete men det var en fin lokal. Dom gör fina naiva street art inpirerade t-shirts, denna gången hade dom klämt fram ett gäng tavlor också. Mycker trevligt. Höjd punkten var lätt när Andreas hade "photo-session" utanför fönstret. En packad tjej hade tagigt en golvlampa och stack ut den genom fönstret mot sina kompisar som stod utanför, och nästan instinktivt började dansa när ljuset riktades mot dem.
- Fota, fota! ja jag till Jonas
- Säg till Jonas att jag springer ut! sa andreas.
Snabbt som attan vad han utanför och posade villt i strålkastar ljuset, han slänge med sitt blonda långa hår som fångades av viden till allas våran förtjusning.

Yuck Fou lyckas sällan överraska men har definitivt ljusglimtar. Många tryck känns förutsäg bara, tyvärr. Dom hade säkert kunnat fixa en mer utmanade utställning om inte lokalen hade varit så stor och dom verkar varit tvugna att fylla den, nu var det saker från 2003-2006. Street art scenen är färskvara och jag tycker nog att man skall fortsätta att låta den vara det.

Efter det bar det av till THCell där Matt Shadetek lirade skivor. Välldigt underground ställe, dels var det i en källare och dels var det nässtan omöjligt att hitta dit. Väl där var det trevligt som fan! Matt gjorde ett lysande jobb bakom skivspelarna och publiken (endast killar) mottog det med förtjusning. Jag hookade up med Matt idag och gjorde en 4 timmar lång intervju som snart kommer att läggas ut här.
Jag använde ett litet fickminne för att banda samtalet, det sluta finka efter typ 2 min. Matt erbjöd mej att komma hem till honom och spela in resten på hans dator men han hade ingen mic.
- Inget problem sa jag och visade honom micen jag hade med mej.
Väl hemma hos honom visade det sig att min mic inte funkade heller. Jag kännde mej otroligt oproffisionel, vilket jag iofs är, men det behöver inte nån veta.
Kalaset avslutades med att han introducerade mej för hans lokale dealer i som jobbande ifrån en 10m2 stor bar i ett rivnings hus tvärs över gatan. Tito hette han, verkar vara en trevlig kille...