måndag, juni 12, 2006

Knuckles - New kid on tha block


I fredags gjorde jag en intervju med "Ears scare em". Mötte dem i Matt Shadeteks studio i Friedrichein, Jammer, Knuckles och Matt höll på att göra några nya spår och det var kul att se Jammer (aka mannen med världens minsta rumpa) rocka microfonen. Det lät riktigt bra också så håll utkik efter det. Fick ett ex av Knuckles nya mixtape "New kid on tha block". Titeln för tankarna tillbaka till tidigt nittiotal. Knukles försöker etablera sig som en ny fräch grime kraft att räkna med. Och han gör det fan rätt bra. Han är inte världens bästa rappare men det gör inte så mycket för han har "Jah mek the world" och "Slew dem" bakom sig, och skulle han behöva hjälp är det bara att vika på Ears eller Jammer. Kul på mixen är arret på Lady Sov's Random. Här hittar du också några med kända "Slew dem" produktioner. Det tog mej typ 3 månader att klura ut vad Slew betyder, var tvungen att lyssna på alla låtar jag har där dom nämner det och till slut kom jag på det.
Slew = att hugga någon med kniv.
Eller som Ears sa när jag frågade honom vad det betyde: Att hugga någon i magen med kniv på toppen av deras karriär. Altså ett mycket specifikt ord. Slew borde väl vara falsk böjning av slay "I slew him".

Det är mycket jamaica influenser på mixen, vilket jag inte är en jätte stor fan av, jag gillar bättre när det låter konstigt knyckigt elektroniskt. Gästlistan på skivan är förståss omfattande, och jag tänker inte ens börja nämna namn (bara Bear Man). Det är dom som man kan förvänta sig just nu. Mycket focus på tunga rytmer och mörka tunnlar där pistolskott ekar.
Övertygande skiva men jag efterlyser mer pop känsla, åtminstonde en "banger" och och ett par melodier man kan sjunga med till, sen har han en tio poängare!

Ears har en ny mix ute nu också så håll utkik, den kommer att säljas i Sthlm genom Max Peesay och jag skall försöka övertala Ears och Blenda att ta in den till Gbg också. Den kommer ni få höra i nästa Leo & Leo tillsammans med en intervju med Ears. Han har lite riktigt feta grejer på gång med Max Peezay, och det kommer ju definitivt att släppas i Sverige. Jag vet vad det är och det är jätte roligt men jag lovade att inte berätta vad det är. Off the record som man säger.
Jag skall dessutom på skivrunda med Ears och DJ Logan Sama(?) i London nästnästa helg. Skall försöka göra ett grymt repportage av det.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag älskar denna språkliga dissekering! Slew är faktiskt den korrekta imperfektformen av slay. Slay - Slew - Slain tror jag att det blir...

13:26  
Blogger Leo said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

14:12  
Blogger Leo said...

skönt att vi får det utrett till grunden. som du kan gissa av min stavning så vet inte jag vad imperfekt är. Hursomhelst har den korrekta imperfektformen av slay bytt betydelse en aning.

Någon som vet var ordet "murk" kommer ifrån, betyder "slå ner/döda".

Eller var "neckelin" som är ett annat ord för "det bästa", kommer ifrån

14:14  
Anonymous Anonym said...

Förlåt, det var VERKLIGEN inte meningen att låta nedlåtande! Jag tycker bara att det är så kul med sånt här...

Var murk och neckelin kommer ifrån har jag ingen aning om, men det skulle va intressant att höra. Är det engelska ord? Den enda betydelsen av murk jag känner till är ungefär förmörka eller eventuellt smutsa ner/förnedra. Kan det ha nåt med det att göra kanske?

(Imperfekt = dåtid, jag HÖGG honom i magen med kniv på toppen av hans karriär)

15:22  
Blogger Leo said...

nej nej, det är ingen som har varit nedlåtande här! Jag skrav bara som det är. Och jag tycker att det är mycket intressant också.

Det är det "murk" jag känner till också.

Funderar på om neckeling kan komma från stora dyra guld halsband. och att man har börjat använda dom som symbol och sedemera som superlativ för något välldigt possitivt.

16:45  
Anonymous Anonym said...

ok, ny teori: murk kommer från merc som är en förkortning av mercenary = legosoldat, alltså nån som blir inhyrd i en armé och får betalt för att döda.

Gå in på urbandictionary.com och slå på murk och merc så kan du läsa mer om det.

11:18  

Skicka en kommentar

<< Home