tisdag, juni 13, 2006

Top 10 saker jag saknar från Sverige

Även om det är trevligt att slippa Göteborg så finns det vissa saker man är van vid som svensk. Detta är en liten top tio lista på ett urval av de saker jag saknar mest. Några av list posterna är ganska givna men värda att understrykas igen för att du som läser denna bloggen från sverige skall uppskatta att du har det.


TOP 10: SAKER JAG SAKNAR FRÅN SVERIGE.

1 Vänner & Familj
Visst det e ju givet, tänker du nu. Men fan man märker hur viktigt och hur bortskämd man med dem. Note to my self: Ta hand om dina vänner.

2 Språket
Mään, det e så mycket grejer som blir lättare när man kan prata med folk. Och fattar ni hur svårt det är att vara kaxig mot en kontrolant på tyska!? Nä, när/om jag kommer tillbaka till Sverige skall jag uppskatta att alla tala svenska mycket mer. Och jag skall från och med nu alltid titta på den svenska dubbningen av filmer när såndan finns att tillgå.

3 Osten
För mig är den given, kanske inte för alla men för mig. Jag älskar skiten, har börjat skissa på hur logon till min lilla Ostfabrik skall se ut, företeget skall heta Ostfabriken och ligga straxt norr om Florence i Iltalien. På gammal Langobard mark. I tyskalnd får man dras med trista franska standard ostar,
Schweiz super milda, eller Holländska ostar. De holländska kan vara helt ok, för man kan nämligen hitta Gouda som har blivit lagrad i upp till tre år. och då för gouda trodet eller ej en parmesan-aktig karaktär. Old Amsterdam är en klassiker och mitt givna substitut till Svensk ost.
Men ge mej en vällagrad Svecia eller Präst! Den svenska vilda karaktären passar min gom bäst!


4 TVn
Jag kollar på Aktuellt från nätet och upplever då en otrolig tv abstinens. Det är bra att inte titta på TV osv. Men jag gillar TV och jag gillar den mest när den är på svenska. Tänk på det när du drar igång dumburken ikväll, dom pratar svenska. När jag kom tillbaka förragången tyckte jag tillochmed att det var kul att kolla på reklamen, jag är nästan där igen.

5 Dipmix
Jag tänkte att chips skulle få vara med på listan också, men jag lät dipmix reppa hela konceptet. Fråga mig inte varför det inte finns, dom har gräddfil och dom har chips. Dessa båda står ibland brevidvarandra i butiken, men deras magiska kompis saknas. Om någon skulle lyckas lansera dipmix i tyskland skulle den personen bli rik (ok jag gerbort den här idén).

6 Måsar
Det ger en jävligt skön frihetskänsla att höra måsar skria, man vet att man är nära kusten och att havet som finns där förbinder dig med hela världen. Berlin ligger som bekant mitt i landet och det skriigaste vi får höra är svalor. Så lyssna nu, öppna fönstret eller nått och njut av att du kan höra måsarna. För det saknar jag.

7 Quarn
Jao! Jag saknar skiten, det e svårt att vara vegetarian utan det, vet inte hur jag skall få hit det riktigt heller. Det är ju en frysvara. Har försökt få en kille som äger en "Bio Laden" (biologisk matbutik) att köpa in det men han fattar ingenting, han e från iran och jätte snäll men han fattar inte vad problemet för mig är, jag har försökt förklara att jag inte äter kött men vill ha kött substitut och han kan bara inte fatta varför. Kan vara för att vi har denna konversation på tyska och de filosofiska idéerna jag har är lite kluriga att förklara på tyska till någon som inte riktigt förstår tyska. Jag tror jag får fram lika mycket av vad jag menar som ett barn kan förmedla sorgen hos en hund till en annan hund genom att härma dess skall.

8 Cigarren

Cigarren eller vilket stamm ställe som helst. Det fina med cigarren var att det var lite som i TV serien "skål" om du har sett den. Jag kunde gå dit närsomhelst på dan och bara sätta mig så visste jag garanterat att någon jag kände skulle knalla förbi eller knalla in. Sjukt skön när man är arbetslös.

9 Svensk Pizza
Tänkte inte låta den vara med på listan eftersom jag har lärtmig att uppskatta tyskpizza. Den är närmare "paj" än svensk pizza och god på ett helt annat sätt. Men visst, det är nått speciellt med en Funghi med extra Bearnaisesås.

10 Söndag och måndag
Det är nog bara i Berlin som söndag och måndag inte finns. Inte det som gör söndag och måndag till vad det är iallafall. Söndagar skall man bara ligga hemma och slöa på och måndagar skall man vara fräch för då börjar allt om igen. Men här fortsätter folk att bara festa stenhårt tvärs igenom hela helgen, Söndag är lika stor partydag som lördag nästan. vilket är helt sjukt. Och inte fan börjat nått om på måndagar här, det kan dröja ända till onsdag innan veckan börjar om. Uppochnedpåvändavärlden.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tack jag uppskattar din gest att uppmuntra oss som redan har det som du i svaga stunder önskar. Låt mig tillägga några små detaljer som nog kan få ditt hembygdshjärta att ticka lite extra.
1. Promenader längs Första Långgatan i februari.
2. Problemet med att hitta en badstrand.
3. Billiga skitcigg
4. Goa Gubbar
5. Möjligheten att stöta på mig under dina långa vinterpromenader
6. Kullerstensgatorna i Haga
7. Gamla synder som då och då uppenbarar sig när man trodde de var eh ..över
8. Födelsedagspresenter
9. Adam Alsing (heter han va? Byt mot annan hatad TV-profil om det känns bättre)
10. José Gonzales överallt

Bra va
kan vara lättare att leva nu.

01:03  
Blogger Leo said...

Puh! Tur att jag har dej där och påminner mig! Och tur att jag är i berlin.

10:03  
Anonymous Anonym said...

Dessutom kan jag ge ett tips om svensk ost (som jag i o f s inte vet om det stämmer) men IKEA säljer svenska livsmedel påstås det,
kanske kan du hitta prästosten där...

06:16  

Skicka en kommentar

<< Home