fredag, januari 12, 2007

Vackert väder, clittor o ost.


Det e jätte varmt i berlin, mellan 11 o 14 grader. Mycket märkligt att gå hem en januari natt utan jacka. Körsbärsträden blommar i New York. Det e is storm i texas. Kyla och torka i Australien... och El Ni
ño har inte ens peakat än. Al Gore har redan tänt cigarren.

Har försökt få kontakt med Radioclit om jag kan göra en intervju med dem nu på lördag, men fortfarande inget svar. Får väl testa att bara gå dit o fråga bara.

Jag e peppad in för ost middagen ikväll... vi kommer att börja med svenska ostar på kex, sen italienska, och tillsisst ost fondy (sjukt jävla tacky, jag älskar det!), det blir min första ost fondy någonsin. Men vi har iallafall fondy pinnar hemma. Undra vad man skall doppa, bröd? grönsaker? vem vet... skall nog googla det nu. Fondue stavas det visst.

Ost Fondue 2 pers

200 gram Gruyèreost
1 vitlöksklyfta
1 dl vitt vin
(finns i livsmedelsaffären)
2 tsk pressad citron


Vilöks stekta Champinjoner
Vitt bröd

Gör så här:
Smeta in väggarna i fonduegrytan med vitlöksklyftan. Häll i matvinet och värm. Riv sedan osten grovt och rör ner i det varma matvinet. Rör om tills osten har smält och blivit till en tjock smet. Häll i citron. Låt koka en stund.
Skär det vita brödet i bitar. Lägg svampen på ett fat. Doppa i ostfonduen.

Det verkar ju inte så svårt. Ser fram mot att battla italiernarna med svensk ost.

Veckan har varit underhållande, skall bli fin o se J igen på söndagkvällen.

Och ja! Vi har fått en ny rumskamrat, Anne flyttar ut den 24/1 och Hannes, en liten tysk bög flyttar in den 25/1. Han verkar vara en rätt skön katt. Skall lägga upp en pressentation av honom här snart. Och på tal om katter såg jag en hund bli halvt överkört idag. hund ägaren blev helt tokig o skrek o slog på bilen. Bli ägen blev helt tokig också. Halva hunden var platt och den skrek som fan... massa blod. Det var dramatiskt. En bra start på dagen.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

leo! vad du än gör drick inte vatten till fonduen för då klumpar det sig i magen o du vill dö av smärtorna..sist o enda gången jag åt fondue hade jag durchfall i sisådär 24timmar..ha så trevligt. ses på söndag. pok

16:14  
Anonymous Anonym said...

Asterix i Shweiz...
är min enda erfarenhet av ostfondue
och där går det ganska illa...

17:58  
Anonymous Anonym said...

aah... schweiz... fondue.. vomie.. man blir nästan nostalgisk...
det där med vatten stämmer verkligen, drick antingen vin, té eller äpplejuice.

17:12  

Skicka en kommentar

<< Home